RHD-2 vaccinatie - Dierenkliniek de Roldertoren

RHD-2 vaccinatie

Wij beschikken nu ook over de vaccinatie ter bescherming van het RHD-2 virus!

Oorsprong

In december 2015 kwamen er meldingen dat konijnen die ingeënt waren tegen myxomatose en VHS, toch ziek werden. Het bleek om een vergelijkbare variant van VHS te gaan, genaamd RHD-2.

Symptomen

Net als bij de normale VHS-variant kunnen konijnen het benauwd krijgen en hebben zij soms bloedingen uit neus en geslachtsorganen. Soms zijn konijnen alleen wat lusteloos en suf. Maar vaak sterven de konijnen binnen 1 tot 2 dagen. Bij de RHD-2 variant duurt het iets langer, 3 tot 5 dagen. Helaas heeft het virus hierdoor ook meer kans zich te verspreiden. Als een konijn eenmaal ziek is, is er niets wat je kan doen om hem beter te maken. Het enige dat je kan doen is voorkomen dat jouw konijnen deze ziekte krijgen.

Verspreiding

Het RHD-2 virus is zeer besmettelijk wordt verspreid op verschillende manieren. Contact tussen konijnen onderling, via urine, uitwerpselen, water, voedsel en hokken. Maar ook de mens kan voor verspreiding zorgen via schoeisel, kleding en handen. Daarnaast kunnen ook stekende insecten een rol spelen in de verspreiding.
Alleen hazen en konijnen worden ziek van het virus. Andere (huis)dieren en mensen hebben er geen last van, maar kunnen het dus wel verspreiden naar andere konijnen. In Nederland begon het virus in Utrecht, Groningen en Nijmegen. Enkele tientallen konijnen zijn daar overleden. Enkele zijn onderzocht en het bleek bij de onderzochte gevallen inderdaad om het RHD-2 virus te gaan.
Op dit moment (januari 2016) verspreid het virus zich nog steeds en komen er steeds meer meldingen. Het gaat nog niet om een epidemie, maar het kan zijn dat het zich zo ver gaat uitbreiden dat dat er wel van komt.

Preventieve maatregelen

• Voer geen vers gras of groenvoer van buiten eigen (moes)tuin aan jouw konijnen.
  • Wees voorzichtig met het voeren van hooi. Veel hooisoorten die wij in de winkels kopen, komen uit landen waar ook RHD-2 voorkomt. De kans op besmetting met RHD-2 via het hooi is zeer klein, maar het is mogelijk.
  • Voer geen kuilvoer of kuilgras aan jouw konijnen als je niet zeker weet of er geen wilde konijnen bij zijn geweest.
  • Was je handen voor en na het voeren van jouw konijnen goed met zeep en water.
  • Pas op met konijnenveldjes en wandelingen in de natuur. Via deze plaatsen is het goed mogelijk dat je het virus meeneemt aan schoenen of kleding.
  • Wissel je schoenen en kleding! Wissel voor je bij je konijnen komt  (bij binnen-konijnen niet in de ruimte waar zij leven!) van schoeisel en  kleding. Het is verstandig om slippers te kopen en bij de ren van de  buitenkonijnen te zetten. Voor je de ren ingaat trek je dan die slippers aan en laat je je normale schoenen buiten de ren staan. Loop met de slippers nergens anders dan in de konijnen ren om besmetting te  voorkomen. Wissel ok van kleding voor het betreden van het konijnenverblijf als je op plaatsen bent geweest waar wilde konijnen leven.
  • Heb je meerder konijnenverblijven? Gebruik bij elk hok een eigen schoonmaak set of ontsmet de schoonmaakspullen tussendoor. Was ook je handen tussendoor bij het voeren, aanhalen en verschonen van de verschillende konijnen. Verplaats ook geen materialen van het ene naar
    het andere hok, dus per hok eigen voerbakken, drinkflessen en speelgoed.
  • Bij het verschonen is het verstandig de vuile bodembedekking direct af te voeren en zet de container met afval niet direct bij de konijnen ren.
  • Zorg er voor dat er geen stekende insecten zoals vliegen, vlooien en teken bij je konijnen kunnen komen. Weer ook plaagdieren als ratten en muizen. Stop konijnenvoer, hooi en bodembedekking in tonnen of bakken die afsluitbaar zijn of leg het op een plaats waar geen plaagdieren kunnen komen.
  • Reis niet onnodig met je konijnen.

Maatregelen in geval van besmetting en overlijden
Als jouw konijnen toch ziek zijn geworden en overlijden, is het verstandig onderstaande tips op te volgen.

• Ontsmet het hok, de voerbakken, drinkflessen, speeltjes, reismand en omgeving van het hok. Maak eerst alles leeg en schoon. Gebruik dan zeep en water om het goed uit te soppen. Spoel het uit. Gebruik dan vervolgens een goed ontsmettingsmiddel. Volg de instructies op de verpakking van het middel zo goed mogelijk op voor een optimale werking.
  • Meld dode wilde konijnen via het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC). Hiervoor staat een formulier op hun website.

Dierenarts bezoek
Als jouw konijn ziek is moet je natuurlijk een dierenarts raadplegen en heeft jouw konijn zorg nodig. Met de verspreiding van RHD-2 in gedachten is het wel verstandig te overleggen met de dierenarts. Als jouw konijn RHD-2 heeft is het belangrijk dat de andere konijnen die in de praktijk komen niet besmet worden.

Voor meer informatie kunt u gerust met de praktijk contact opnemen.