Myiasis (huidmaden ziekte) bij konijnen - Dierenkliniek de Roldertoren

Myiasis (huidmaden ziekte) bij konijnen

Wees vooral in de zomermaanden alert op de aanwezigheid van groene vliegen in de buurt van uw konijn. Ze kunnen eieren leggen in vieze haren of met name wanneer het konijn aangekoekte ontlasting heeft onder de staart, of als er een andere huidontsteking aanwezig is zoals urinebrand.

Vliegen worden aangetrokken door de geur die van een ontstoken huid afkomt. Ze leggen eitjes op de huid die ontstoken is. Uit deze eitjes ontstaan maden, je ziet deze maden vaak in diverse groottes.

Hoe kunt u Myiasis voorkomen?
Om Myiasis voorkomen dient u goed op de hygiëne van het hok en het konijn zelf te letten. Geef een konijn maar 20 gram konijnenvoer per kilogram lichaamsgewicht en ongelimiteerd hooi. Kijk iedere dag het konijn onder de staart om te controleren of er geen ontlasting aan de vacht bij de anus gekleefd zit. Controleer ook altijd of het hok schoon is en verschoon de poep en plasplekken in het hok minstens 1x per dag.

Afschrikken en doodmaken
Sinds 2013 beschikken we over een antivliegen middel om te gebruiken op konijnen.  Je kunt konijnen die risico lopen in sprayen met dit middel om de vliegen af te schrikken.
De spray doodt ook de maden op het konijn. Ook is ons advies om te proberen om elke groene vleesvlieg die je ziet te doden.

Voor meer informatie zie: konijnenbelangen